(رادیو و استفاده از ظرفیت رسانه های نو برای ترویج سبک زندگی سلامت)

125.000 تومان

  • زبان مقاله: فارسی
  • فرمت فایل: ورد
  • تعداد صفحات: 11

توضیحات

 مشخصات مقاله:

نویسندگانزهرا غلام نیا، محمد اخگری


چکیده:

رسانه بخشی از زندگی بشر امروز است و انسان امروز را نمیتوان لحظه ای بدون رسانه تصور کرد. به همین سبب رسانه‌های نقش مهمی در شکلگیری سبک زندگی ایفا میکنند. عصر رسانه‌های نو فرصت همگرایی رسانه ای را ایجاد کرده است و به همین سبب های نو برای دسترسی به مخاطبان بیشتر بهره میگیرند.

پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش رسانه‌های جمعی بویژه رسانۀ رادیو در ترویج سبک زندگی سلامت با بهره گیری از ظرفیت رسانه‌های نو انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر با روش کتابخانه‌ای و تحلیل محتوای کیفی انجام پذیرفته است.

جامعۀ آماری تحقیق به صورت هدفمند از میان پادکستهای رادیو سلامت انتخاب شده است. واحد تحلیل، برنامه رادیویی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رادیو در عصر حاضر با بهره گیری از ظرفیت رسانه‌های نو از قالب پادکست برای ترویج سبک زندگی سالم بهره میگیرد.

سبک زندگی سلامت

واژۀ «سلامت» و یا «سالم بودن» به هر چیزی اطلاق میشود که آن چیز به خوبی در مدار صحیح قرار گرفته باشد و کار ویژه خود را به خوبی انجام دهد. جسمی سالم است که مجموعه اعضا آن بخوبی کار کنند و تمامی اموری چون جذب و دفع را بدون مشکل انجام دهند. عقلی سالم است که در اندیشیدن مشکلی نداشته باشد.

در فرهنگ اصطلاحات آمده است که سلامت عبارت است از: آمادگی و رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی که افراد از آن لذت ببرند. سلامت تنها نبود بیماری نیست، بلکه چند بعدی بوده و در یک گستره فرهنگی وسیع تعریف میشود

رسانه و سبک زندگی

رسانه ها و محصولات رسانه ای از مهم ترین عوامل اثر گذار بر شکلگیری یا تغییر سبک های زندگی است، به ویژه آنکه رسانه در جهان امروز، مرزها را درنوردیده و به دوردست ترین و دست نیافتنی ترین نقاط زمین رخنه کرده است. در عصر انفجار اطلاعات، رسانه ها را می توان ابزار جنگ نرم و پدافند غیر عامل بر شمرد. در شرایط کنونی بسیاری از کشورها با ابزار رسانه، در پی تثبیت فرهنگ خودی و واکسینه کردن هستند و هم از این ابزار برای معرفی فرهنگ خویش به دیگر جوامع بهره می برند.قدرت و قابلیت روزافزون رسانه، موجب شده دیگر حکومتها نیز مانند گذشته، آن را یک سلاح کارآمد در عرصه جنگ نرم بهره گیرند.

کلید واژه‌ها:

سبک زندگی، سلامت، رادیو ، رسانه های نو، پادکست


منابع

  • عبدالملکی، جعفر. میرزائی ملکیان، محمد. توکلی، زهره، بررسی نمایش مصرف در برنامه به خانه بر می گردیم از منظر زیبایی شناختی. فصلنامه مطالعات سبک زندگی. سال سوم، شماره 7، 1393.
  • ابوالقاسمی، محمد،1391، مفهوم شناسی سلامت معنوی و گستره آن در نگرش دینی، اخلاق پزشکی ،20
  • فاضل قانع، حمید، ، سبک زندگی بر اساس آموزه های اسلامی (با رویکرد رسانه). قم: انتشارات: صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “(رادیو و استفاده از ظرفیت رسانه های نو برای ترویج سبک زندگی سلامت)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان

بازگشت به بالا