- زبان مقاله: فارسی
- فرمت فایل: ورد
- تعداد صفحات: 18
«چگونه توانستم از افت تحصیلی و عدم انگیزه و علاقه به تحصیل دانشآموز پایه سوم جلوگیری کنم»
130.000 تومان
توضیحات
مشخصات مقاله:
نویسندگان: محمد یاسین اسماعیلی نژاد، محمدرضا غزنوی
چکیده:
یکی از مسائل و مشکلات اساسی نظام آموزشی هر کشور، مسأله ی افت تحصیلی است. منظور از افت تحصیلی، «کاهش عملکرد تحصیلی دانشآموزان از سطحی رضایتبخش به سطحی نامطلوب است.» بهترین شاخص افت تحصیلی، مقایسه و سنجش سطح عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانشآموز است.مشکل افت تحصیلی را میتوان به عدم انگیزه تحصیلی وتلاش خود فرد، مشکلات خانوادگی، مسائل مربوط به مدرسه از جمله برخورد معلم و مسئولان مدرسه و دوستان ناباب خلاصه کرد.
بعد از جمع آوری اطلاعات در دسترس و ریشه یابی مشکل افت تحصیل دانش آموز به چاره اندیشی پرداخته و با کمک خود دانش آموز و خانواده و همچنین مدیر مدرسه، با راهکارهایی که در متن مقاله آورده ام توانستم تا حدود بسیار زیادی از غیب دانش آموز که یکی از مهم ترین مولفه های افت تحصیلی او بود جلوگیری کرده و باعث ایجاد انگیزه تحصیلی و اعتماد به نفس در او شده و در نهایت در پایان سال تحصیلی شاهد پیشرفت چشم گیر او و قبولی در پایه بالاتر شدیم و در پایان مقاله نیز نتیجه گیری به عمل آمده است.
افت تحصیلی چیست؟
تحصیل از نظر لغوی به معنای نمود کردن، شکوفه درآوردن، برآوردن زر از معدن، غور کردن کلام به محصول آن، گرد کردن، ستاندن و جمع نمودن، تحصیل علم و چیزی، کسب و اکتساب معنی شده است. طبعأ در تعلیم و تربیت دو معنی اخیر مورد نظر است.
به نظر بخشی (1369)، «افت تحصیلی » به طور عام عبارتست از: جنبه های مختلف شکست دانش آموزان که شامل غیبت مطلق از مدرسه، ترک تحصیل قبل از موعد مقرر، تکرار پایه درسی و نسبت میان سنوات تحصیل دانش آموز و سال های مقرر آموزشی، کیفیت نازل تحصیلات دانش آموز در مقایسه با آنچه که باید باشد و کسب محفوظات به جای معلومات که در زمان اندکی به فراموشی سپرده میشود.
عوامل بروز افت تحصیلی
علل و عوامل متعددی باعث ایجاد افت تحصیلی یا اتلاف در نظام آموزش و پرورش میگردند که میتوان آنها را به علل و عوامل داخلی و خارجی آموزش و پرورش تقسیم کرد. البته باید این نکته را در نظر داشت که این عوامل جدا از هم نبوده است.
کلید واژهها:
مشکلات خانوادگی، انگیزه و علاقه به تحصیل،مدرسه، معلم، دوستان ناباب
منابع
- خلاصه مقالات همایش ارزشیابی در خدمت تعلیم وتربیت به اهتمام دفتر ارزشیابی تحصیلی وتربیتی
- روانشناسی مرضی تحولی دادستان، پریرخ، / تهران 1371
- درآمدی به آسیب شناسی روانی (راسل دیویس) انتشارات نیما 1371
- روانشناسی نابهنجار (ترجمه پورافکار) انتشارات آزاده 1373
- کتاب ارشد میرزا محمدی، محمد حسن، 1383، تهران، پوران پژوهش.
- شارتیه، ژان، «عدم اعتماد به نفس و راه های درمان آن»، ناشر: مترجم، 1373.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.