آزادی بیان و تحریک به تبعیض نژادی

134.000 تومان

  • زبان مقاله: فارسی
  • فرمت فایل: ورد
  • تعداد صفحات: 19

توضیحات

 مشخصات مقاله:

نویسندگانباقر انصاری، سیده مهلا امامی الطریقی


چکیده:

تحریک به تبعیض نژادی محل تلاقی آزادی بیان با اصل منع تبعیض است که هر دو از شأن و نقش برجسته ای در نظام بین المللی حقوق بشر برخوردارند. اصل منع تبعیض، یکی از اصول مبنایی حقوق بشر است و تجربیات تاریخی، نظیر جنگ جهانی دوم، نشان می‌دهد که تحریک به آن، فضای مستعد ارتکاب جرم علیه گروه‌ها را ایجاد می‌کند. بااینحال، این آزادی مطلق نیست و در شرایطی قابل تحدید است.

یکی از حدود این آزادی، منع ترغیب به تبعیض نژادی در کنوانسیون بین المللی مانع تبعیض نژادی مصوب 1965پیشبینی شده و از دولت‌ها خواسته شده تا چنین بیان‌هایی را در قانون داخلی خود جرم انگاری کنند.

این مقاله به مطالعه شرایط تحقق تحریک و چگونگی تحدید بیان‌های می‌پردازد. پرسش اصلی اینست ممنوعیت تحریک به آن، آزادی بیان را با چه معیارهایی و تا کجا محدود می‌کند. باتوجه به اهمیت آزادی بیان و جلوگیری از تحدید نامتناسب آن، این معیارها می‌بایست روشن، دقیق و منجز باشد. همچنین، توسعه مفهوم نژاد از یک امر زیستی به یک امر اجتماعی، تشخیص اینگونه بیان‌ها را دشوارتر کرده.

مفهوم تبعیض نژادی و مبنای ممنوعیت آن

از میان انواع تبعیض نژادی قربانیان بیشتری گرفته و به همین دل یل جامعه بین المللی به صورت مجزا به آن توجه کرده. علاوه بر اصل مانع تبعیض بعنوان یکبند چتری در صدر همه اسناد حقوق شهروندی صراحتاً ذکر شده، کنوانسیون بین المللی رفع همه اشکال و ماده 20 میثاق بینالمللی قاعده مدنی و سیاسی به طور مشخص، ترغیب را ممنوع کرده اند.

مفهوم تبعیض نژادی و تحریک به آن

تبعیض نژادی در کنوانسیون بینالمللی رفع همه اشکال اینگونه تعریف شده: «هرگونه تمایز، محرومیت، محدودیت یا برتری بر مبنای نژاد، رنگ، تبار یا قومیتی که اثر یا هدف آن اضرار یا الغای شناسایی، بهره مندی یا اعمال برابر قانون شهروندی و آزادی‌های بنیادی در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یا هر حوزه دیگر زندگی عمومی است».

کلید واژه‌ها:

آزادی بیان، تبعیض نژادی، حقوق بشر


منابع

  • قاری سیدفاطمی، سیدمحمد، قاعده شهروندی در جهان معاصر، دفتر دوم، تهران: انتشارات شهر دانش، 1389.
  • هاشمی، سیدمحمد، قانون بشر و آزادی‌های اساسی، تهران: نشر میزان، 1384.
  • انصاری، باقر، مفهوم و ماهیت قانون جمعی، مجله تحقیقات حقوقی، بهار1392، شماره61.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آزادی بیان و تحریک به تبعیض نژادی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان

بازگشت به بالا