آموزش خوشبینی (پیامدها، روش ها و راهکارها)

138.000 تومان

  • زبان مقاله: فارسی
  • فرمت فایل: ورد
  • تعداد صفحات: 23

توضیحات

مشخصات مقاله:

نویسندگانسیده فاطمه حسینی، هادی پورشافعی


چکیده:

مهمترین زمان های آموزشی هر فرد در مدرسه می‌گذرد و آموزش وپرورش زندگی آینده افراد را تعیین می‌کند. امروزه برنامه های اغلب مدارس بر آموزش مهارت های خواندن، نوشتن، حساب کردن و تفکرخلاق متمرکز است، اما بدون مؤلفه هایی چون شادی، خوش بینی و سلامت روان نمی‌توان در آرزوی تحقق چنین اهدافی بود. خوش بینی را انتظار کلی فرد برای اینکه در آینده رویدادهای مثبت اتفاق بیفتد تعریف کرده اند. خوش بینی نوعی الگوی فکری قابل آموزش و یادگیری است که به افراد در رویارویی با شرایط دشوار کمک می‌کند. درمان افسردگی، بهبود وضعیت جسمانی و کسب موفقیت از بدیه یترین کاربردهای خوشبینی آموخته شده به شمار می‌روند. علاوه بر این، ظرفیت لازم برای پیدا کردن شناختی جدید درباره ی خویش را نیز ایجاد می‌کند. بر این اساس، مقاله ی حاضر با هدف مطالعه مفهوم، روش ها و پیامدهای آموزش خوش بینی به دانش آموزان نگارش یافته است. روش پژوهش از نوع توصیفی- کتابخانه ای است.

براساس یافته های به دست آمده از پژوهش های قبلی، سخنرانی، قصه گویی و نمایش فیلم، سه روش آموزش خوش بینی به دانش آموزان محسوب می‌شود. متغیرهای تنیدگی تحصیلی، سلام تروان، معنویت و مذهب، کفایت اجتماعی، اسناد بدبینانه، انگیزه، استرس، خلاقیت، بهزیست یروانشناختی، هوش اجتماعی، کیف یتزندگی، میزان خوش بینی و اضطراب و افسردگی دانش آموزان از مهم ترین پیامدهای آموزش خوش بینی به دانش آموزان است، در نتیجه آموزش خو شبینی به دانش آموزان دارای پیامدهای مثبت متعدد است که زمانی مؤثر خواهد بود که ساعتی از برنامه آموزشی مدارس به آموزش خوش بینی اختصاص یابد، در پایان با توجه به مباحث بیان شده، برای دستیابی به خوش بینی در بین دانش آموزان راه کارها و پیشنهادهایی ارائه گردیده است.

مفهوم آموزش خوشبینی

یکی از تغییرات اساسی که در دهه های اخیر در حوزه روانشناسی اتفاق افتاده است، این است که برخلاف روانشناسان پیشین که محور پژوهش ها و کارهای علم یشان را بر مدار جنبه های اختلا لانگیز افکار و ابعاد بیمار گونه روان انسان متمرکز کرده بودند، امروزه بسیاری از روانشناسان علاوه بر پرداختن به جنبه های مرضی و بیمار گونه روان انسان، به جنبه های مثبت افکار، باورها، احسا سها و رفتارهای انسان نیز توجه دارند. مفهوم خوش بینی یکی از موضوعات محوری و مهم روانشناسی مثبت است که در نتیجه تغییر ارزش در باورها، در دهه های اخیر، توسط افرادی چون آلپورت، اریکسون، فروم، راجر و پیترسون در حوزه ی روانشناسی پدیدار گشته است، و سعی دارد تا با روشها و نگاه علمی، حضور مؤلفه های مثبت را در ابعاد گوناگون زندگی انسان پررنگ تر و چشمگیرتر جلوه دهد

مراحل آموزش خوشبینی

آموزش مهارت های خوش بینی نخستین بار توسط مارتین سلیگمن در طی بیست سال تحقیق و پژوهش بر روی بیش از نیم میلیون کودک، نوجوان و بزرگسال، متجاوز از هزار مطالعه با نتایج موفقیت آمیز انجام داده است (سلیگمن، 1391). سلیگمن توانست عمده ترین مفاهیم روان شناسی مثبت را از تلفیق نظریه ی “درماندگی آموخته شده” و “نظریه ی اسنادها” به دست آورد. وی بر این نظر است که اگر درماندگی آموختنی است، پس به وسیله تغییر سبک های اسنادی می‌اتو ن خوش بینی را هم آموخت. سلیگمن خوش بینی را نوعی الگوی فکری قابل آموزش و یادگیری می‌داند که به افراد در رویارویی با شرایط دشوار کمک می‌کند. سلیگمن برای تبیین خوش بینی، از مقوله ای به نام سبک تبیینی در مقابل سبک سرشتی، یاد می‌کند که قابل یادگیری است.

کلید واژه‌ها:

آموزش، خوش بینی، آموزش خوش بینی، دانش آموزان


منابع

  • آخوندی، نیلا؛ علی پور، احمد و شیرانی، فرانک (1396). تعیین اثربخشی آموزش خوش بینی در کاهش استرس و ایجاد خلاقیت در دانشجویان پیام نور مرکز نجف آباد. مقاله ارائه شده در هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی. ایران، دانشگاه تهران.
  • یران مهر، مسلم و  گیتی پسند، زهرا (1395). یک پژوهش کیفی: بررسی عوامل مؤثر بر خوش بینی دانش آموزان به نظام آموزشی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روا ندرمانی، 27، 106-128.
  • بیگدلی، رعنا و احمدی، محمد سعید (1395). رابطه خوش بینی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زرین رود. مقاله ارائه شده درسومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی وسبک زندگی با رویکرد بین المللی، مشهد.
  • جعفر طباطبایی، تکتم سادات؛ احدی، حسن و خامسان، احمد (1392). تأثیر آموزش خوشبینی بر اضطراب و افسردگی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند. مراقبتهای نوین، فصلنام هی علمی دانشکد هی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند،10(1)، 34-42.
  • جعفری باغ خیراتی، علیرضا؛ قهرمانی، لیلا؛ کشاورزی، ساره و کاوه، محمد حسین (1393). تأثیر آموزش خوش بینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دان شآموزان. فصلنام هی علمی- پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 2 (1)، 57- 64.

عنوان

بازگشت به بالا