تبیین جایگاه و منزلت ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام

126.000 تومان

  • زبان مقاله: فارسی
  • فرمت فایل: ورد
  • تعداد صفحات: 18

توضیحات

مشخصات مقاله:

نویسندگان: فضایل شاهماری سوها، مدینه آدیگوزلی


چکیده:

از منظر قرآن کریم، خانواده نهادی مقدس است که بر پایه ازدواجی سالم شکل‌ می‌گیرد. ازدواج اولین تعهد عاطفی و حقوقی است که در بزرگسالی منعقد‌ می‌گردد و نقطه عطفی در رشد و تعالی شخص تلقی‌ می‌شود. پس افراد برای داشتن خانواده ای پویا، آرام بخش و متکامل نیازمند ازدواجی موفق و آگاهانه هستند. پیامبر اکرم (ص) هم در مورد اهمیت ازدواج به انتخاب همسری مسلمان و شایسته اشاره کرده اند. بنا به ضرورت و اهمیت موضوع خانواده، هدف مقاله حاضر بررسی و تبیین جایگاه ازدواج و تشکیل خانواده با توجه به آیات و روایات‌ می‌باشد.

روش مورد استفاده در این مقاله از نوع مفهومی و مروری است که اطلاعات مورد نیاز با استفاده از اسناد و منابع موجود جمع آوری شده و نتایج بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد: برای شکل گیری یک خانواده مستحکم و سالم علاوه بر انتخاب مناسب و آگاهانه، به دست آوردن دانش و اطلاعات اولیه جهت شروع یک زندگی مشترک برای دو طرف امری بدیهی است.

باید به سلامت نهاد خانواده توجه ویژه ای داشت، زیرا در صورت کم توجهی به این نهاد مقدس، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بزرگ در متن آن آماده شکل گیری خواهد بود. همچنین خانواده علاوه بر اینکه محل امن و آرامش بخش برای اعضای خانواده فراهم‌ می‌کند، پایگاه اصلی تربیت فرزندان هم به شمار‌ می‌رود.

ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام

ازدواج یک سنت الهی و یک نیاز فطری در وجود بشر‌ می‌باشد. انسان از بدو خلقت جهت تشکیل خانواده و بقای نسل ازدواج‌ می‌کرده است. این سنت الهی در اقوام و ادیان مختلف شکل و مقررات خاصی دارد. ازدواج رابطه ای است انسانی، پیچیده و ظریف و از عالی‌ترین رسم اجتماعی است. از دلایل اصلی ازدواج‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عشق و محبت، داشتن شریک و همراه در زندگی، ارضای نیازهای عاطفی و روانی، افزایش شادی و خشنودی. خداوند متعال در قرآن کریم جایگاه ارزشمند خانواده را مورد تأکید قرار داده است. خانواده از منظر قرآن کریم نهادی است مقدس که بر پایه ازدواجی سالم که از آن به «میثاق غلیظ» یاد‌ می‌شود؛ استوار شده است.

جایگاه و منزلت خانواده و ازدواج در اسلام

خانواده را از چهار منظر‌ می‌توان مورد بررسی قرار داد.

الف) «خانواده، ساختاری در برابر جامعه»: برخی از جامعه شناسان نظیر‌هایدی روزن باوم خانواده را واحد بنیادین جامعه تلقی‌ می‌کنند.

ب) «خانواده، عامل انتقال فرهنگی»: در این رویکرد، خانواده به لحاظ ایجاد پیوندهایی میان نسل‌های مختلف، قادر خواهد بود، میراث فرهنگی خود را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

ج) «خانواده، عامل توسعه فرهنگی»: هر فرهنگی برای تداوم حیاط خود، نیازمند نوعی توسعه و گسترش از طریق پیام‌ها، عناصر و مؤلفه‌های متنوع خویش است که خانواده بستر مساعدی برای چنین هدفی است.

د) «خانواده، عامل تکوین هویت»: تقریبا همزمان با دوره نوجوانی، پدیده «هویت یابی» نمایان‌ می‌شود و تا دوره جوانی، امتداد‌ می‌یابد. به اعتقاد برخی اندیشمندان، تشکیل خانواده، به منزله تکوین بخشی از هویت فرد‌ می‌باشد که با عنوان «هویت خانوادگی»، آن را از سایر ابعاد هویت متمایز‌ می‌کنند.

کلید واژه‌ها:

ازدواج، خانواده در اسلام، ازدواج در اسلام، ازدواج


منابع:

  • القرآن الکریم، ترجمه مهدی الهی قمشه ای،(1386). انتشارات مؤسسه فرهنگی و آموزشی شبستان دانش. چاپ سوم.
  • احدی، حسن و جمهری، فرهاد، (1380). روان شناسی رشد، نوجوانی ، بزرگسالی. تهران. انتشارات پردیس.
  • اعزاری، شهلا، (1376). جامعه شناسی خانواده با تأکید بر نقش و ساختار خانواده در دوران معاصر. تهران. انتشارات روشنفکران.
  • امیدوار، بنفشه و همکاران، (1386). بررسی تأثیر آموزش پیش از ازدواج بر انتظار زناشویی دانشجویان در آستانه ازدواج در شهر شیراز.
  • برک، لورا ای، (1383). روان شناسی رشد (از لقاح تا کودکی) جلد 1. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران. انتشارات ارسباران.
  • برک، لورا ای، (1383). روان شناسی رشد. (از نوجوانی تا پایان زندگی ) جلد دوم. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران. انتشارات ارسباران.
  • ثنایی، باقر، (1370). مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج. تهران. انتشارات بعثت.

عنوان

بازگشت به بالا