آموزش کار تیمی در سیستم ارائه مراقبت بهداشتی: مطالعه‌ای مروری

130.000 تومان

  • زبان مقاله: فارسی
  • فرمت فایل: ورد
  • تعداد صفحات: 15

توضیحات

مشخصات مقاله:

نویسندگان: زهرا خادمیان


چکیده:

آموزش کار تیمی رایج ترین روش تقویت کار تیمی در محیط های درمانی است‌. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مرور مطالعات در سیستم ارائه مراقبت بهداشتی انجام شده است.

مواد و روش: در این مطالعه مروزی، متون علمی با واژه‌های کلیدی کار تیمی، عملکرد بین حرفه ای آموزش کار تیمی و دانش مهارت و نگرش در سایت‌های Pubmed Google scholar، بانک اطلاعات جهاد دانشگاهی (SID) و بانک اطلاعات نشریات کشور ( Magiran) جستجو شدند‌.

نتایج: روش‌های مختلف مبتنی بر کلاس درس، نمایش و شبیه سازی برای آموزش کار تیمی استفاده‌ می‌شود‌. نتایج مطالعات نشان میدهد دوره‌هایی از جمله مهارت‌هایی قاطعیت، مدیریت خطا، هماهنگی و دانش، مهارت و نگرش‌های کار تیمی به افراد آموزش داده شده است‌. ” استراتژی‌ها و ابزارهای تیمی برای افزایش عملکرد و ایمنی بیمار” یک رویکرد سیستماتیک مبتنی بر شواهد است که تکنیک‌های کاربردی را برای اجرا در محیطهای بالینی آموزش‌ می‌دهد‌. برای ارزشیابی آموزش نیز از بررسی دانش و نگرش افراد، رفتار و فرآیندهای تیمی آنان و برآیندهای بیماران با کمک ابزارهای خود گزارش دهی، مشاهده ای و غیره استفاده شده است بحث و نتیجه گیری: روش‌های آموزشی مختلف‌ می‌تواند روی فرآیندهای تیم و برآیندهای بیماران اثربخش باشد‌. اما روش‌هایی را در فعالیت‌های ترانه تیم ادغام‌ می‌کند مؤثرترند، با توجه به تفاوت در ماهیت کار در بخش‌های مختلف لازم است برنامه‌های آموزشی متناسب با شرایط آن‌ها طراحی شود‌.

تعریف کار تیمی

زایری خیس و ریم (Xyrichis and Ream) در تحلیل مفهوم در محیط های مراقبت بهداشتی به این نتیجه رسیدند که کار تیمی یک فرایند پویا شامل دو نفر با تعدادی بیشتر از افراد حرفه‌های بهداشتی است که دارای زمینه‌ها و مهارتهای مکمل هستند‌. آنها اهداف مشترک و تلاش‌های فیزیکی و روانی هماهنگ برای ارزیابی، برنامه ریزی و ارائه مراقبت از بیماران دارند و این کار را از طریق همکاری متقابل، ارتباطات باز و تصمیم گیری مشترک انجام‌ می‌دهند، این تلاش‌ها برآیندهای مثبتی برای بیماران، کارکنان و سازمان در پی خواهد داشت.

تعریف آموزش کار تیمی

آموزش مجموعه ای از محتوا، ابزار و روش‌های اجرا است که با هم یک استراتژی آموزشی را تشکیل‌ می‌دهند‌. محتوا شامل دانش، مهارت‌ها،  ابزار شامل تجزیه و تحلیل وظایف تیمی و سنجش عملکرد و همچنین روش‌های اجرا شامل ارائه اطلاعات، نمایش دادن و روش‌های یادگیری عملی است‌. از نظر ویور و همکاران (Weaver et al) آموزش یک روش سیستماتیک است که ارتباطات، هماهنگی و همکاری در مراقبت بهداشتی را بهینه‌ می‌کند‌. این روش محتوایی خاص و فرصت‌هایی برای تمرین و بازخورد دارد و از انتقال آموخته‌ها به عملکرد افراد در محیط مراقبتی حمایت‌ می‌کند.

کلید واژه‌ها:

کار تیمی، روابط بین فردی، آموزش، ایمنی بیمار


منابع:

  • Merriam-Webster, https://www‌.merriam webster‌.com/dictionary/teamwork [Accessed: January 20, 2017] ‌.
  • Zeltser MV, Nash DB‌. Approaching the evidence basis for aviation-derived teamwork training in medicine‌. American Journal of Medical Quality 2010;25(1):13-23‌.
  • Baker DP, Day R, Salas E‌. Teamwork as an essential component of high-reliability organizations‌. Health Services Research 2006;41(4p2):1576 98‌.
  • King HB, Battles J, Baker DP, et al‌. TeamSTEPPSTM Team Strategies and Tools to Enhance Performance and Patient Safety‌. In: Henriksen K, Battles JB, Keyes MA, et al‌., editors‌. Advances in Patient Safety: New Directions and Alternative Approaches

عنوان

بازگشت به بالا